דף עסק או קבוצה

 

הפעם בטיפ שיווק, נגיעה בעולם הרשתות החברתיות, או המדיה החברתיות, עם הדילמה שהופכת לפעמים לבילבול בין דף עסק פרטי לבין קבוצה.
כל הדיון צמח (בראש שלי, כן?) מתוך הסתכלות על קבוצות שאני חבר בהן בפייסבוק.
ואולי לפני כן, הסבר קצר ופשטני קצת למי שפחות מכיר את הישויות החברתיות האלה – מה היא קבוצה ומה זה דף עסק בפייסבוק?
דף עסק הוא דף שלך או של העסק שלך שבו השליטה והתכנים שייכים בעיקר לך, ויש לך אפשרות להחליט אם אנשים יכולים לכתוב בדף שלך או לא. בדף העסק יש גם תת דפים (בנוסף לקיר) שבהם יש תכנים נוספים מכל מיני סוגים, שאפשר להוסיף בעזרת כל מיני אפליקציות פייסבוק לדפים.
למעשה, יש כמה דפי עסק בפייסבוק שהם לא פחות מאתר תדמיתי שלם.
מצד שני קבוצה
קבוצה היא מיני קהילה בתוך פייסבוק. כמו לדף, גם לה יש מנהלים, אבל כל אחד שחבר בקבוצה יכול לפתוח פוסט או להגיב לפוסטים של החברים האחרים בקבוצה. יש קבוצות סגורות, שצריך הזמנה כדי להצטרף אליהן ולראות את התכנים שלהן, ויש קבוצות פתוחות, שבהן כל אחד יכול.
בעצם קבוצה בפייסבוק מאוד דומה לפורום, גם במבנה וגם בהתנהלות שלה.

אחד הדברים המשותפים לקבוצות ולדפי עסק הוא שיש מנהל או מנהלים, שמחליטים מה מותר ולמי.

מה בעצם הבילבול?
כאן נכנסת באיזשהו מקום גם דעתי האישית ונקודת המבט שלי.
כמו שאני רואה את הדברים, קבוצה היא שיוויונית יותר. נכון שיש מנהל/ת/ים/ות (נראה לי שכיסיתי את כל האופציות), אבל בכל זאת, כל אחד יכול לפתוח פוסט בתנאי ששומרים על ה"אתיקה" או החוקים של הקבוצה.
למשל, יש קבוצות שאוסרות פרסומות, ומי שמפרסם עף מהקבוצה. כמובן, התייחסות מסויימת לחברי הקבוצה יכולה להיות גם היא עילה להעפה בקבוצות מסויימות.
לעומת זאת, דף עסק הוא פרטי ושייך ללא ספק לאדם או לעסק יחיד. אם מישהו מפרסם בו פוסט, הפוסט הזה הוא כמו להגיד משהו בבית של מישהו אחר – אם דיברת יפה ולעניין, סבבה, אם לא – אפשר למחוק את הפוסט וגם לדווח עליו כספאם.

מה שגיליתי בשיטוטי בקבוצות פייסבוק – בעיקר בנושא שיווק, אבל לא רק – זה שהרבה מהקבוצות הן למעשה דף עסק במסווה. קבוצות שמהוות מצע לפרסום עסק יחיד כלשהו שלא מקיימות איזשהו דיון בין החברים.
אז למה זה בילבול? כי זה מחטיא את המטרה.
אני מניח שהמטרה של מי שפתח את הקבוצה היא פרסום העסק שלו או שלה – די טריוויאלי אפילו במקרים האלה.
ואז פותחים דיון לא מעניין שלא ממריא לשום מקום, כי ברור שהכל סובב סביב העסק של מנהל הקבוצה. אין בקבוצות האלה תרומה הדדית של החברים או לחברים.
למה לא לפתוח פשוט דף עסק ולפרסם את העסק, או ליצור אינטראקציה עם הקהל בדיאלוג ישיר?

בקיצור, ההמלצה שלי היא שמי שרוצה לפתוח דף עסק תדמיתי או אינטראקטיבי, שיפתח דף עסק, ומי שרוצה להקים קהילה עם (סוג של) חופש ביטוי, אז קהילה היא הפתרון עבורו.
לפתוח קהילה או קבוצה ולנהל אותה כמו דף עסק, זה כמו ללכת בלי ולהרגיש עם.

אז מה לפתוח? כמו תמיד, תלוי במה שרוצים להשיג. המטרה היא זאת שמכתיבה את הדרך.

הטיפ פורסם כטיפ דו-שבועי ראשון באוגוסט 2012 ב-טיפ שיווק מתוך מגזין השיווק של Fresh Eyes Marketing.

רוצים לקבל טיפים ישירות לאימייל שלכם?
הצטרפו למגזין, ומחר הגליון הראשון אצלכם במייל.
להצטרפות לחצו על הלינק בצד ימין, או סירקו את הקוד, והירשמו באתר כבר עכשיו.

אהבת? שתף/י את החברים שלך
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn

מה דעתך

*